Nationale Opera & Ballet

Première 12/2/2025 Volgende voorstellingen: 14, 16*, 19, 21, 22, 27 februari en 1, 2*, 6, 8, 9* maart 2025 | Aanvang: 20.15 uur / *14.00 uur | Start kaartverkoop: 22 augustus 2024 | Prijscategorie: B | Locatie: Grote Zaal, Nationale Opera & Ballet Drieluik Choreografie George Balanchine Muziek Emeralds Gabriel Fauré Muziek Rubies Igor Stravinsky Muziek Diamonds Pjotr Iljitsj Tsjaikovski Muzikale begeleiding Het Balletorkest o.l.v. Fayçal Karoui Choreograaf George Balanchine was niet alleen gek op vrouwen, maar ook op juwelen. In zijn Jewels komen de twee op meesterlijke wijze samen: geïnspireerd door de meest exclusieve edelstenen brengt de belangrijkste choreograaf van de twintigste eeuw in dit drieluik een hommage aan de vrouw én aan respectievelijk de Franse, Amerikaanse en Russische balletstijl. Balanchine (1904–1983) kreeg het idee voor zijn juwelenballet toen hij op een ochtend langs de etalages van een beroemde juwelierszaak in New York liep. Het had “één etalage met diamanten, één met smaragden en één met robijnen” ingericht, waarbij “in het midden van elke groep een prachtig diadeem was uitgestald, net als aan het hof van de tsaar”. “Ik was”, aldus Balanchine, “op slag gehypnotiseerd”. Internationale ballettradities De drie soorten edelstenen dienden in 1967 als basis voor drie fonkelende choreografieën waarin diverse werelden en ballettradities worden verbeeld. Met elk daarvan was Balanchine vertrouwd: hij groeide op in Sint-Petersburg, maakte zijn eerste werken in Frankrijk voor de legendarische Ballets Russes en verwierf vervolgens in de Verenigde Staten, als aanvoerder van het door hem opgerichte New York City Ballet, wereldfaam. Gratie, dynamiek en schittering Jewels opent met het geraffineerd elegante Emeralds, ‘een herinnering aan het Frankrijk van gratie, welstand, mode en parfums’. Rubies, flitsend en messcherp, laat de invloed zien die het dynamische Amerikaanse leven op Balanchine had. En het nobele Diamonds, op muziek van Tsjaikovski, verwijst naar de pracht en praal van het Russische tsaristische hof en het daaraan verbonden Marijinski Theater, waar Balanchine zijn carrière begon. Uitbundige juwelenkostuums Voor de Nederlandse première van dit choreografische kroonjuweel ontwierp Toer van Schayk een sober decor waarvan het subtiele lijnenspel de facetten van geslepen edelstenen symboliseert. De uitbundige ‘juwelenkostuums’ zijn gemaakt naar het originele ontwerp van Barbara Karinska. Jewels Dansende smaragden, robijnen en diamanten Fonkelende choreografieën, geïnspireerd door de Franse, Amerikaanse en Russische balletstijl 87

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=