Nationale Opera & Ballet

Première 11/10/2024 Volgende voorstellingen: 12, 16, 17, 19, 20*, 23, 24, 25, 26, 27*, 30, 31 oktober en 2 november 2024 | Aanvang: 20.00 uur / *14.00 uur | Start kaartverkoop: 7 mei 2024 | Prijscategorie: A | Locatie: Grote Zaal, Nationale Opera & Ballet Klassieker Choreografie Alexei Ratmansky, naar Marius Petipa en Aleksandr Gorski Muziek Ludwig Minkus Decor en kostuums Jérôme Kaplan Muzikale begeleiding Het Balletorkest o.l.v. Matthew Rowe Schoolvoorstelling Speciaal voor het basisonderwijs wordt een besloten schoolvoorstelling aangeboden. Zie: operaballet.nl/ schoolvoorstellingen Een zonovergoten ‘feel good’-ballet! Zo kun je Alexei Ratmansky’s internationaal bejubelde Don Quichot gerust typeren. De RussischAmerikaanse topchoreograaf creëerde in 2010 deze nieuwe versie van de beroemde balletklassieker voor Het Nationale Ballet, resulterend in een productie waar het plezier, de positieve energie en het Spaanse temperament van afspatten. Als een van de grootste publieksfavorieten binnen het klassieke balletrepertoire vraagt Don Quichot om een enorme danstechnische virtuositeit. Dit seizoen krijgt een nieuwe generatie solisten van Het Nationale Ballet de gelegenheid zich te bewijzen in de vele flitsende sprongencombinaties, duizelingwekkende pirouetten en kittige spitzenvariaties. Tegelijkertijd doet het ballet, gebaseerd op een passage uit Miquel de Cervantes’ gelijknamige, epische roman (1605 – 1615), een sterk beroep op hun acteertalent en gevoel voor timing en dosering. Zeker in Ratmansky’s versie, waarin het komische verhaal over de – door Don Quichot aangemoedigde – liefde tussen Kitri en Basilio ondanks alle spektakel en humor ook een absoluut stijlvolle en chique touch krijgt. Met als ‘kers op de taart’ de elegante, kleurrijke decors en kostuums van Fransman Jérôme Kaplan. Tomeloze passie en precisie Zoals voor al Ratmansky’s producties geldt, getuigt ook zijn Don Quichot van een groot respect voor de Russische ballettraditie. De voormalig artistiek directeur van het Bolsjoj Ballet – en tegenwoordig vaste choreograaf van het New York City Ballet – baseerde zich voor zijn interpretatie op het libretto van de eerste versie die Marius Petipa, in 1869, van het ballet creëerde, alsook op de bewerking die Aleksandr Gorski zo’n dertig jaar later maakte. Ratmansky voegde echter ook eigen elementen en nieuwe choreografieën toe en regisseerde het geheel met tomeloze passie en precisie. Niet voor niets zei hij zelf aan de vooravond van de première: “Van andere klassiekers kan ik soms wel eens even genoeg hebben, maar Don Quichot werkt, mits door de juiste cast gedanst, áltijd.” Don Quichot Temperamentvolle publieksfavoriet Flitsende sprongencombinaties, duizelingwekkende pirouetten en kittige spitzenvariaties 75

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=