Van Gogh Nationaal Park

Vincent van Gogh, Grote nachtpauwoog, mei 1889, Van Gogh Museum, Amsterdam (stichting Vincent Van Gogh) 163 164 4.2 PARTICIPATIE EN EDUCATIE NIEUWE STIJL: SAMEN ONTDEKKEN Educatie nieuwe stijl Bij educatie denkt men vaak aan klassieke educatie waarbij er een zender is en een ontvanger. De ontvanger ‘leunt achterover’ (lean backward) en luistert naar de zender. Deze vorm van educatie is de afgelopen jaren sterk veranderd. Er gebeurt namelijk iets bijzonders als je van zenden naar samen ontdekken gaat. De ontvanger leunt niet langer achterover maar wordt uitgedaagd zelf te ontdekken en beleven en gaat ‘voorover’ leunen (lean forward). Educatie wordt daarmee ook participatie. Ook de bouwstenen waarop je educatie baseert veranderen. Je moet de perfecte balans zoeken tussen het aanreiken van kwalitatief hoogwaardige informatie en het zelf mogen ontdekken, ervaren en beleven door de ontvanger. Op die manier wordt hij of zij uitgedaagd om zelf nieuwe kennis en creativiteit te ontwikkelen. Het Van Gogh Nationaal Park het vliegwiel voor de ontwikkeling van het landschap van de toekomst. Het lukt alleen om dat vliegwiel op gang te brengen als mensen daaraan mee willen werken, eraan bij willen dragen, erbij willen horen. Participatie en educatie zijn de brandstof voor dat vliegwiel. Waarbij alles staat of valt met goede communicatie. Het verhaal van Van Gogh, van het Brabantse erfgoed, van de prachtige natuur, brengt het Park tot leven, maakt mensen enthousiast en nodigt hen uit mee te helpen. De doorkijk naar de toekomst die van Gogh Nationaal Park biedt, met bijbehorende uitdagingen in de omgeving, daagt mensen uit zelf geïnspireerd te raken en mee te denken over het landschap van de toekomst. En aangezien de toekomst van de nieuwe generaties is, zal hierbij extra aandacht uitgaan naar die doelgroep. Kortom: Van Gogh Nationaal Park omarmt educatie nieuwe stijl waarmee iedereen uitgenodigd wordt om aan te haken, mee te denken en samen al ontdekkend het park groter en sterker te maken. Vincent van Gogh beleefde de natuur van zijn geboortestreek op een intense manier. Samen met zijn ouders wandelde hij rond zijn geboortedorp. Zelf zwierf hij als kind over de heide en door de velden, tot aan de Rucphense en Kalmthoutse heide toe. Hij deed er krachtige indrukken op. Hij bestudeerde niet alleen de flora maar ook de fauna. Hij verzamelde kevers, vlinders en vogelnestjes. Hij bezat zelfs een vogelgids (‘L’oiseau’ van Jules Michelet) waarmee hij alle soorten kon determineren. De resultaten van deze vroege studie zijn ook weer terug te zien in zijn latere kunstwerken. SAMEN ONTDEKKEN

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=