Nationale Opera & Ballet

Wereldpremière Choreografie, regie en bewerking Helen Pickett Regie en bewerking James Bonas Muziek Peter Salem Decor en kostuums Luís Carvalho Muzikale begeleiding Het Balletorkest o.l.v. Koen Kessels De Amerikaanse theater- en filmchoreograaf Helen Pickett wordt geroemd als ‘een van de weinige prominente vrouwen in het hedendaagse ballet’. Voor haar Nederlandse debuut duikt ze samen met regisseur James Bonas en componist Peter Salem in het brein van de meedogenloze Lady Macbeth. In deze nieuwe, avondvullende productie onthullen Pickett en Bonas als het ware de niet-getoonde, verborgen scènes uit Shakespeares beroemde tragedie Macbeth, gezien door de ogen van Lady Macbeth, een van de meest tot de verbeelding sprekende ‘creaties’ van de zestiende-eeuwse toneelschrijver. Als toeschouwer ervaren we haar angsten en verlangens, haar ongebreidelde zucht naar macht, het hoogtepunt van die macht en, uiteindelijk, haar afdaling in diepe wanhoop. Glamour en verval In een heel eigen, krachtig dansidioom schept Pickett een fascinerende wereld, waarbij zij en Bonas inzoomen op thema’s als controle, glamour, liefde, realiteit en illusie, en de desintegratie van iemands geest wanneer die wereld ineenstort. Net als bij eerdere producties werken ze daarvoor samen met componist Peter Salem. Uniek talent Pickett danste elf jaar bij William Forsythes Ballett Frankfurt en speelde vijf jaar bij de New Yorkse Wooster Group, voordat ze zich tot een spraakmakende choreograaf ontwikkelde. Tot haar recente successen behoren Emma Bovary (naar Gustave Flauberts klassieker Madame Bovary), Camino Real (naar Tennessee Williams’ toneelstuk) en The Crucible, geïnspireerd door het toneelstuk waarin Arthur Miller een zeventiende-eeuwse heksenjacht als metafoor gebruikt voor de Amerikaanse heksenjacht op de communisten in de jaren vijftig. Ted Brandsen daarover: “Deze productie, voor Scottish Ballet, heeft mij echt naar de strot gegrepen. Dat je zo’n ‘talig’ stuk tot zó’n imponerende en energierijke dansproductie kunt bewerken, getuigt van een uniek talent.” Lady Macbeth Een duik in het brein van een van Shakespeares meest fascinerende creaties “Pickett is a contemporary ballet choreographer of substance, with deep convictions, an effervescent sense of humour and a wide-ranging intellect” Dance International Première 5/4/2025 Volgende voorstellingen: 6*, 9, 11, 12, 13*, 15, 18, 20*, 22 april 2025 | Aanvang: 20.15 uur / *14.00 uur | Start kaartverkoop: 22 augustus 2024 | Prijscategorie: B | Locatie: Grote Zaal, Nationale Opera & Ballet 89

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=