Première 10/6/2025 Volgende voorstellingen: 14, 17, 20, 23, 26, 29* juni 2025 | Aanvang: 19.00 uur / *14.00 uur | Start kaart- verkoop: 22 augustus 2024 | Prijscategorie: A | Locatie: Grote Zaal, Nationale Opera & Ballet Nieuwe productie Holland Festival Opera in vier bedrijven met proloog Gezongen in het Russisch Libretto Gebaseerd op Poesjkin met wijzigingen door Moessorgski Muzikale leiding Vasily Petrenko Regie en decor Kirill Serebrennikov Co-regie en choreografie Evgeny Kulagin Kostuums Kirill Serebrennikov en Tanya Dolmatovskaya Licht Sergey Kucher Video Yurii Karikh Dramaturgie Daniil Orlov Boris Godoenov Tomasz Konieczny Xenia Inna Demenkova Vorst Vasili Ivanotvitsj Sjoejski Ya-Chung Huang Andrej Sjtsjelkalov Dmitry Cheblykov Pimen Dmitry Ulyanov Grigori Najmiddin Mavlyanov Marina Mnisjek Raehann Bryce-Davis Rangoni Gevorg Hakobyan Varlaam Shenyang Koninklijk Concertgebouworkest Koor van De Nationale Opera Instudering Koor Edward Ananian-Cooper Nieuw Amsterdams Kinderkoor (onderdeel van Nieuw Vocaal Amsterdam) Kindermoord, listige monniken en een tsaar die aan waanzin ten prooi valt. In zijn groots opgezette kooropera behandelde de Russische componist Modest Moessorgski een thema dat nog steeds actueel is: de extremen waartoe machtshonger kan leiden. De gevierde regisseur Kirill Serebrennikov neemt zijn eigen ervaringen in Rusland mee in een aangrijpend actuele lezing van het werk. Boris Godoenov (1552–1605) streeft met absolute vastberadenheid naar de macht. De geesten van het verleden halen hem echter in en hij sterft krankzinnig, verlaten en verraden door iedereen. Ondertussen zakt Rusland steeds dieper weg in een moeras van corruptie, staatsgrepen en intriges. Rusland nu Kirill Serebrennikov, een multitalent in de werelden van opera, theater en film, verraste in Amsterdam eerder met een onconventionele en onderhoudende lezing van Carl Maria von Webers Der Freischütz. Moessorgski’s ernstige opera over politieke chaos vraagt om een andere aanpak. In Serebrennikovs nieuwe productie van Boris Godoenov zullen parallellen met het huidige Rusland dan ook niet ver weg zijn. Met het Koninklijk Concertgebouworkest onder leiding van de veelzijdige en bevlogen dirigent Vasily Petrenko, een groot aandeel van het Koor van De Nationale Opera en een ensemble van zangers van het hoogste kaliber, belooft dit ook muzikaal een productie te worden om niet te missen. Bas-bariton Tomasz Konieczny, geprezen om zijn vermogen om zowel vocaal als speltechnisch diep onder de huid van zijn personages te kruipen, maakt als Boris Godoenov zijn rol- én huisdebuut. Daarnaast keren verschillende geliefde artiesten terug, waaronder mezzosopraan Raehann Bryce-Davis (eerder Ježibaba in Rusalka), bas Dmitry Ulyanov (eerder Prins Galitski/Khan Kontsjak in Prins Igor) en tenor Najmiddin Mavlyanov (eerder Calaf in Turandot). B oris Godoenov Modest Moessorgski (1839 – 1881) Macht en destructie 63
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=