Annette Dasch zingt regelmatig bij de meest vooraanstaande internationale operahuizen en festivals. Van Mozart tot Wagner en van Janáček tot Stephan: Annette onderscheidt zich door haar sprekende podiumpersoonlijkheid en veelzijdigheid op zowel het concert- als operapodium. een rijker geluid met een groter dynamisch bereik kunnen leveren, omdat het gevaar van balansproblemen kleiner is. Tegelijkertijd is het uitdagend, omdat ik met mijn rug naar de zangers toe sta! We zijn via monitoren in contact, maar dat is altijd anders dan iemand recht in de ogen aan te kunnen kijken. Dit is een nieuwe en spannende uitdaging, die ik dolgraag aanga met dit team.” “Het zal me in de benadering van dit expressionistische werk helpen dat ik me heel comfortabel voel met de muziek van componisten als Wagner, Mahler, Strauss en Bartók. Tegelijkertijd benader ik elk werk alsof het nieuw is, continu ontdekkend welke middelen de componist mij geeft om een verhaal te vertellen. Ik geef mijn eigen interpretatie vorm door het vocabulaire van de componist als het ware toe te passen op de diepere betekenissen, boodschappen en ideeën in het werk.” Annette Dasch: “Rudi Stephans muziek laat zich maar moeilijk vergelijken. Hij heeft zijn unieke, eigen muzikale taal ontwikkeld en het is zó jammer dat hij niet lang genoeg heeft geleefd om meer muziek te componeren. Zijn muziek is doeltreffend, maar niet manipulatief, en tegelijkertijd gelaagd en ontzettend subtiel. Het is complexe muziek zonder dat het afstandelijk wordt; je kunt je er heel direct mee verbinden.” “Die ersten Menschen gaat over opgroeien en ouder worden. Over het vinden van je plek en doel in de wereld, over het zoeken naar je seksualiteit en spiritualiteit. Voor de ouders, Adahm en Chawa, gaat het over het hervinden van jezelf en je positie in de wereld wanneer je ouder wordt. Het is een oud verhaal, maar door de herkenbare thema’s voelt het ook heel modern aan.” “Het is voor ons als zangers absoluut geen makkelijke muziek. Maar wel enorm meeslepend, waardoor je diep het verhaal ingezogen wordt en eigenlijk niet eens de ruimte hebt om na te denken over de moeilijke partij die je te zingen hebt. Bovendien kan ik als actrice mijn hart ophalen in de rol van Chawa. Deze rol is anders dan ik gewend ben: het is een hele krachtige en fysieke rol, en hij is daarom veeleisend, maar Calixto Bieito weet als regisseur een veilige ruimte te creëren voor zijn zangers-acteurs om in zichzelf op zoek te gaan naar de juiste invulling van een personage. In 2021 ontdekten we onze rollen alle vier voor het eerst, en nu mogen we ze met dezelfde cast verder uitdiepen. Muzikaal zal het daarom hoe dan ook beter zijn.” Tekst: Jasmijn van Wijnen Foto: Klaus Weddig Complex zonder afstandelijk te worden 39
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=