Nieuwe productie Gezongen in het Italiaans Libretto Deels originele libretti, deels nieuwe teksten Aanvullingen door Claudia Castellucci Muzikaal concept, arrangementen en muzikale leiding Raphaël Pichon Concept, regie, decor, kostuums en licht Romeo Castellucci Dramaturgie Piersandra Di Matteo Elektronische compositie Scott Gibbons Il Poeta Gyula Orendt La Ninfa Jeanine De Bique La Messagiera Katia Ledoux Il Pastore Zachary Wilder Ensemble & Choeur Pygmalion Het was in Florence, waar componisten, filosofen, dichters, choreografen, schilders en uitvinders tijdens de renaissance hun krachten bundelden om een nieuwe kunstvorm te creëren: opera. Het rijke repertoire van componisten als Striggio, Malvezzi, Marenzio, Peri, Caccini, Cavalieri, en iets later ook de jonge Claudio Monteverdi, vormt de muzikale getuigenis van deze ontstaansgeschiedenis. In hun muziek is de liefde allesbehalve zoetsappig, maar draagt ze een duistere schaduw met zich mee. Als meester op het snijvlak van opera, performance en beeldende kunst, beeldt Castellucci in dit totaalspektakel de vele gezichten van de liefde adembenemend mooi uit. Dialoog van oude en elektronische muziek Raphaël Pichon en zijn Ensemble Pygmalion brengen origineel renaissancemateriaal in dialoog met de elektronische muziek van Scott Gibbons. Voor zijn nieuwe composities gebruikt Gibbons de geluiden van de lichamen van de performers om door te dringen tot de menselijke passies, in al hun zachtheid én wreedheid. Daarnaast wordt in Le lacrime di Eros met behulp van de nieuwste technologische ontwikkelingen op het vlak van artificiële akoestiek en sound mapping een klankdecor gecreëerd dat op zichzelf al een kunstwerk is. In die geavanceerde geluidsruimte zal naast het koor van Ensemble Pygmalion een ensemble van grootse stemmen weerklinken. Sopraan Jeanine De Bique zong bij DNO eerder de rollen van Annio in La clemenza di Tito (2018) en Aida in Caruso a Cuba (2018). Mezzosopraan Katia Ledoux vertolkte eerder de rollen van Geneviève in Pelléas en Mélisande (2019), Makuba in Hoe Anansi de stories of the world bevrijdde (2021) en Proserpina in Eurydice - Die Liebenden, blind (2022). Bariton Gyula Orendt keert terug na zijn vertolking van Gaveston/Stranger in George Benjamins Lessons in Love and Violence (2018). Tenor Zachary Wilder maakt zijn huisdebuut. Le lacrime di Eros Caccini, Peri, Monteverdi e.a. / Scott Gibbons (1969) Liefde en lijden aan de oorsprong van opera Eros huilt en in de glinstering van zijn tranen verschijnen de donkere kanten van de liefde. Voor hun gloednieuwe productie Le lacrime di Eros gaan dirigent Raphaël Pichon – met zijn ensemble en koor Pygmalion – en theatermaker Romeo Castellucci terug naar de wortels van opera. Geïnspireerd door de creativiteit en experimentele vrijheid die in het Florence van de late 16e en vroege 17e eeuw heerste, verkennen zij het onderwerp dat sinds het allereerste begin centraal staat in de opera: de liefde. Première 15/11/2024 Volgende voorstellingen: 17*, 18, 20, 21 november 2024 | Aanvang: 20.00 uur / *14.00 uur | Start kaartverkoop: 7 mei 2024 | Prijscategorie: C | Locatie: Grote Zaal, Nationale Opera & Ballet 27
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=