Foto: Jiyang Cheng verstoten en mishandelen van mensen die buiten bepaalde sociale normen vallen nog steeds aan de orde van de dag. Maar ik zie ook een opvallende parallel in de manier waarop feiten en bewijs er niet toe lijken te doen. Peter Grimes wordt uiteindelijk berecht in de rechtbank van de meedogenloze en beïnvloedbare publieke opinie. In die zin had deze opera net zo goed vorige week geschreven kunnen zijn.” “Ik heb zelf een grote affiniteit met rollen die het verhaal vertellen van de buitenstaander, de vreemde eend in de bijt. Ik voel me als artiest daarom zeer aangetrokken tot de complexiteit van het personage van Peter Grimes. Hij is Issachah Savage Tenor Issachah Savage is met zijn indrukwekkende jugendlich-dramatische stem een van de rijzende sterren aan het operafirmament. Hij zong onder meer bij The Metropolitan Opera en de Salzburger Festspiele. Op zijn repertoire prijken Verdi-rollen als Radamès in Aida en de titelrol in Otello naast Wagner-rollen als Siegmund in Die Walküre en de titelrol in Tannhäuser. Nu voegt hij de veelzijdige titelrol in Brittens Peter Grimes aan dit rijtje toe. toedracht in nevelen gehuld te laten. Dat geeft de opera een gelaagdheid en ambiguïteit. De Grimes die we leren kennen in de opera is dromerig, een poëtische en onbegrepen ziel, maar ook iemand met een bijzonder kort lontje en een grote onhandigheid in het sociale gebeuren.” “Om dit gelaagde personage in al zijn complexiteit recht te doen op het podium, is een nauwe samenwerking tussen mij en ‘mijn’ Grimes, tenor Issachah Savage, noodzakelijk. Grimes is niet een rol waarvoor een kostuum en toneelinstructies toereikend zijn. Het is een rol die vormgegeven moet worden vanuit een diepe verbondenheid met het personage.” “Ik heb al een eerste gesprek met Issachah gehad over de rol, en het is ontzettend inspirerend om met hem te praten over dit personage en zijn drijfveren.” Issachah Savage: “Hoewel Peter Grimes bijna tachtig jaar geleden werd gecomponeerd, is deze opera uiterst actueel en relevant. De parallellen tussen de opera en de wereld van nu zijn bijna griezelig. Ook nu is het Tekst: Laura Roling een getroebleerde man met een hoop bagage, een gepassioneerde eenling die er toch bij wil horen, maar daar ondanks zijn uiterst kwetsbare pogingen niet in slaagt.” “Ik ben ervan overtuigd dat deze productie heel bijzonder gaat worden. Bij mijn eerste ontmoeting met Barbora was het me meteen duidelijk dat ik ga samenwerken met een regisseur die net zo gepassioneerd is over de dramatische diepgang en over de muziek van Peter Grimes als ik. Ik kijk ernaar uit om met haar aan deze rol te werken en de onverbloemde menselijkheid en kwetsbaarheid van het personage invoelbaar te maken voor het publiek.” ig” 23
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=