Nederlands Philharmonisch Orkest|Nederlands Kamerorkest Sinds de oprichting in 1985 zijn het Nederlands Philharmonisch Orkest en het Nederlands Kamerorkest de primaire orkestpartners van De Nationale Opera. De twee orkesten, met het Concertgebouw in Amsterdam als vaste hoofdpodium, worden gerekend tot de beste opera-orkesten ter wereld. Het Nederlands Philharmonisch Orkest legt zich onder leiding van chef-dirigent Lorenzo Viotti toe op het grote symfonische repertoire, terwijl het Nederlands Kamerorkest, geleid door meesterviolist Gordan Nikolić, met 25 tot 45 musici een kleiner en intiemer orkest is. Beide orkesten presenteren hun eigen programma’s en werken daarnaast regelmatig samen met internationaal gerenommeerde gastdirigenten en -solisten alsook met een nieuwe generatie topmusici. Op talloze podia brengen ze via muziek mensen samen en zorgen zo voor de mooiste muzikale ervaring voor zowel klassieke fijnproevers als nieuwe luisteraars. Met hun gastvrije thuiszaal, de NedPhO-Koepel in de Indische buurt in Amsterdam-Oost, staan de orkesten midden in de samenleving. In seizoen 2024 – 2025 speelt het Nederlands Philharmonisch Orkest de opera’s Rigoletto, Peter Grimes, Die Fledermaus en Die Frau ohne Schatten. Het Nederlands Kamerorkest is te horen in Idomeneo, Hoe Anansi the stories of the world bevrijdde en de Opera Studio-productie Dido and Aeneas. Koninklijk Concertgebouworkest Het Koninklijk Concertgebouworkest behoort tot de wereldtop. Sinds de oprichting in 1888 werkt het orkest samen met de meest vooraanstaande dirigenten en solisten. Klaus Mäkelä is artistiek partner en begint in 2027 als chefdirigent. Het orkest geeft jaarlijks zo’n tachtig concerten in het Concertgebouw en veertig op andere belangrijke podia, en bereikt publiek wereldwijd met video’s, streams, en radio- en tv-uitzendingen. Met De Nationale Opera bestaat een lange samenwerking, die dit seizoen wordt voortgezet met de nieuwe productie van Boris Godoenov. Rotterdams Philharmonisch Orkest Het Rotterdams Philharmonisch Orkest staat wereldwijd bekend om de intensiteit van zijn concerten. Sinds de oprichting in 1918 heeft het orkest onder leiding van gerenommeerde chef-dirigenten als Edo de Waart, James Conlon, Valery Gergiev en – nu eredirigent – Yannick NézetSéguin een plaats verworven tussen de meest prominente orkesten van Europa. Met de huidige chef-dirigent Lahav Shani bouwt het orkest voort op deze traditie. In vorige seizoenen was het orkest bij De Nationale Opera te zien in onder andere Salome, Messa da Requiem en La traviata. Dit seizoen neemt het orkest Rudi Stephans Die ersten Menschen voor zijn rekening. Residentie Orkest Het Residentie Orkest bestaat in 2024 120 jaar en behoort tot de grote gerenommeerde symfonieorkesten van Nederland. Het innovatieve orkest is onder leiding van chef-dirigent Anja Bihlmaier behalve in thuiszaal Amare te horen op diverse belangrijke podia in binnen- en buitenland. Het Residentie Orkest speelde bij De Nationale Opera eerder nieuwe producties als Blue en Innocence. Dit seizoen is het orkest te horen in de wereldpremière van Philip Venables’ nieuwe opera We Are The Lucky Ones. Ensemble Pygmalion Het Ensemble Pygmalion, in 2006 opgericht door muzikaal leider Raphaël Pichon, bestaat uit een koor en een orkest op historische instrumenten. Het ensemble verkent de verwantschappen tussen uiteenlopende componisten en ontwikkelt unieke programma’s die muziek uit verschillende periodes samenbrengen. Pichon en zijn Ensemble Pygmalion waren in 2017 al bij De Nationale Opera te horen in een uitvoering van Monteverdi’s Mariavespers en keren komend seizoen terug in de nieuwe productie Le lacrime di Eros. Het Amsterdams Andalusisch Orkest Het Amsterdams Andalusisch Orkest (AAO) is in 2011 opgericht met als doel het Andalusisch erfgoed op het gebied van kunst en cultuur te verbinden met het heden. Het AAO brengt niet alleen de muziek terug naar Europa, maar combineert deze met (bestaande en zelfgeschreven) verhalen, gedichten en theater. De zeggingskracht van de muziek en de verhalen erachter zijn op artistiek-cultureel gebied de verbinding tussen heden en verleden. Het AAO heeft met het bijzondere repertoire van Al Andalus, door middel van eigen producties en het aangaan van diverse samenwerkingen, een unieke plek weten te verwerven in de Amsterdamse cultuursector. Muzikale samenwerkingen op wereldniveau 129
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=