Kampeerdagen

DAG 3 De volgende dag ontbijten we met zalige verse broodjes en croissantjes die we bij de recep- tie hebben besteld. We krijgen ze geleverd in een gezellig broodmandje. Als we later bij Joke uitchecken, ontvangen we van haar een ontzettend leuke gele emmer met het logo van de camping. Een origineel souvenir. Blij rijden we weer naar huis. We hebben genoten van een supervakantie vlakbij huis! DAG 4 11 “2020WAS ANDERS DAN ANDERS” www.kampeerdagen.info Eén van de voordelen van kampe- ren in je eigen gemeente is, dat je eventueel naar huis kunt als je iets bent vergeten maar ook dat de tie- ner ’s avonds gewoon met zijn eigen vrienden kan afspreken. Half uurtje fietsen en hij chillt bij vrienden thuis. Gemeente Castricum bestaat uit vijf dorpskernen: Akersloot, Bakkum, Castricum, Limmen en De Woude. Best en groot gebied en voor ons valt er nog veel nieuws te ontdekken. Vreemd dat je tijdens een vakantie op de camping dat wél gaat doen, maar vanuit huis niet. Vaak is het de eerste nacht van huis iets slechter slapen, maar deze keer niet. Het is heerlijk rustig en donker op de camping. We openen de rits van onze voordeur en zien aan de overkant vrolijk gekleurde ballonnen en vlag- gen. De buurman is jarig. Hij treft het niet helemaal want het is regenachtig. Voor ons de gelegenheid om een mid- dagje naar Hoorn te gaan. Toeristen zullen op camping De Boekel eerder voor Alkmaar kiezen, in een normaal hoogseizoen vaart er zelfs een rond- vaartboot vanaf de voorkant van de camping naar de kaasmarkt. Met het Noord-Hollands kanaal voor de deur is het trouwens – zo blijkt later die dag – prima vissen vangen. Man en kinderen zitten heerlijk rustig met een hengeltje aan het water. Overigens is er op de camping ook een fijne visplek aan de sloot. We treffen daar een campinggast die regelmatig paling vangt en deze op de camping rookt. ’s Avonds fietsen we gezellig even voor een schepijsje naar Heiloo naar Di Fiorentina. Het is weer eens iets anders dan ‘onze ijssalon’ Marx O’Larry’s in Castricum. We bekijken de naastgelegen gemeente met toeris- ten-ogen en dat is leuk. In Heiloo valt ook genoeg te doen en in het stati- onscentrum en bij winkelcentrum ’t Loo zijn genoeg winkels. Voor ons is de verleiding om naar ons eigen dorp Castricum te fietsen voor de voor ons welbekende spare ribs bij restaurant Vrij groot. Toch kiezen we ervoor om de toeristen uit te hangen en blijven we in dorpskern Akersloot en be- zoeken een terras aan het water bij Dok-10. DAG 2 De vakantiedagen op de camping vliegen om. Een lang weekend voelt altijd kort. Onze laatste dag bestaat uit fietsen in de omgeving. We pakken het pontje over het Noord-Hollands kanaal en we kiezen voor een fietstocht naar De Rijp. Eigenlijk stond een bezoek aan het eiland De Woude (ook behorend bij gemeente Castricum) op onze wensenlijst, maar de wind staat gunstiger naar het oude dorpje De Rijp. Het is er overigens prachtig én we zien hoe de sluis hier nog handmatig wordt bediend. Eerst de brug open, bootjes de sluis in… wat een enorm waterhoogteverschil. Wauw. Als de dorpsdichter, hij is kennelijk multi-inzetbaar, de sluis schut vertelt hij een verhaal over De Rijp. Hij hengelt tegelijk met een klomp het sluisgeld binnen. Een mooi tafereel. We willen alles uit de dagen halen en de omgeving nog beter leren kennen. Bij De Boekel huren we aan het eind van de dag nog kano’s. Mary, de dochter van Joke en Gerard brengt ons naar de kano’s en vertelt dat zij als vierde generatie het bedrijf voort gaat zetten. Later vertelt Joke bij de receptie dat ze daar heel blij mee zijn. De kano- tocht is prachtig! We varen tussen groene rietkragen naar de molen, en weer terug. Een tochtje van een uur. Gerard heeft uitgelegd dat we een tocht van drie uur kunnen maken, mits we de kano even uit het water over de weg tillen. Voor nu doen we dat niet, maar we komen terug voor een lange kanotocht. De kinderen zijn los gekomen van hun mobiel tijdens deze vakantie vlakbij huis. Ze zijn positief verrast en ondanks alle activiteiten goed uitgerust.